Het geluid van Rotterdam - Rotterdam Zet Door

Browserupdate aangeraden

Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik een van de onderstaande browsers om de website optimaal te gebruiken

Google Chrome Mozilla Firefox Microsoft Edge
18 april 2020

Het geluid van Rotterdam

Soundtrack010 brengt een muzikale ode aan Rotterdam en steunt hiermee Rotterdamse componisten en musici.

Het Rotterdamse bedrijf Tambr, gespecialiseerd in sonic branding, ziet door de Corona maatregelen veel musici en componisten thuis zitten. “Terwijl ze juist in deze tijd iets kunnen bieden, muziek is verbindend,” aldus Niels de Jong van Tambr. Samen met zijn collega Willemijn van Hussen initieert hij het project Soundtrack010. Ze vragen Rotterdamse componisten, musici en producers typisch Rotterdamse geluiden te vertalen naar muziek. De compositie vormt een set van fragmenten en loops die iedereen mag gebruiken. Deze wordt over een paar weken gepresenteerd als één Soundtrack010 met bijbehorende videoclip. ‘Het is een cadeau van en voor Rotterdammers.’

Hoe kwamen jullie op het idee voor Soundtrack010?

Willemijn: “Eigenlijk hadden we het idee al langer, maar dit voelde echt als het moment. Rotterdam is ver in het vermerken van de stad en heeft een goed gevulde beeldbank met foto’s en video’s. Muziek is hierop een logische aanvulling. Musici zitten thuis en worden hard geraakt door de Corona crisis. Door hen juist nu deze opdracht te bieden, steunen we de culturele sector. En brengen we tevens positiviteit aan de stad door middel van muziek.”

Even terug naar het begin. Wat is sonic branding precies?

“We maken muziek voor merken en organisaties. Deze muziek gebruiken ze onder andere bij commercials of online video’s,” aldus Niels. “Je begint hiervoor met een intensieve analyse van de persoonlijkheid van het merk en associaties die de doelgroep bij het merk heeft. Deze kern vertalen we in muzikale richtlijnen die de basis vormen voor een hele set van muziek. Het is het verlengde van de visuele identiteit,” vult Willemijn aan.

Een soundtrack van de stad als cadeau aan Rotterdammers. Wat kunnen we hiermee?

Willemijn: “Soundtrack010 is een audiobibliotheek met muziek, fragmenten en loops die iedereen mag gebruiken voor uitingen ter promotie van de stad. Denk aan een podcastmaker die de muziek inzet bij de intro of een bedrijf dat het Rotterdamse geluid onder een video plaatst.” Niels vult aan: “En hoe leuk zou het zijn als dit geluid straks uit het carillon van de Laurenskerk klinkt?! Als er één stad is die dit verdiend, is het wat ons betreft Rotterdam!”

En wat zijn de reacties tot nu toe?

“Iedereen die we vragen, doet mee. Dat is zo tof!,” zegt Willemijn. “We hadden er niet van kunnen dromen dat dit zo groot wordt.” Niels: “We hebben financiering voor de muzikanten en componisten gekregen vanuit partijen als Stichting Droom en Daad en Eurocaps. Daarnaast bieden een heleboel mensen hun diensten vrijwillig aan, zoals bijvoorbeeld een filmmaker of logo ontwerper.”

Jullie gebruiken input vanuit Rotterdammers. Hoe gaan jullie te werk?

Niels: “We betrekken Rotterdammers door middel van crowdsourcing, iedereen kan zijn typisch Rotterdamse geluiden opsturen. We borduren hiermee voort op een oproep die de Havenloods vorig jaar al heeft gedaan. Denk aan een drukke Lijnbaan, een tram die de bocht om gaat, de Witte de Withstraat die wakker wordt. Of de heipalen die je altijd wel ergens hoort.”

Hoe vertaalt zich dit in muziek?

“Deze geluiden hebben we omgezet naar een briefing voor de componist. We werken met archetyperingen en hebben zo een persoonlijkheid voor Rotterdam gecreëerd. Alexander van Popta van Re:Freshed Orchestra is op dit moment aan het componeren op basis van onze input,” legt Willemijn uit. “Vanuit hier gaan we werken met een orkest van dertig muzikanten. Als ze thuis een studio hebben, nemen ze daar op. Beschikken ze daar niet over dan faciliteren wij een externe studio waar iedereen los van elkaar opnames kan maken.”

Wat zijn de vervolgstappen?

“We gaan met de muzikanten een clip opnemen bij Rotterdamse podia zoals Theater Zuidplein, Bird en Rotown. De plekken die nu stil vallen, worden zo weer gevuld met muziek,” geeft Niels aan. “Eind april, begin mei lanceren we Soundtrack010 en de video. En we hopen dat we het geluid van de stad op vinyl kunnen aanbieden aan burgemeester Aboutaleb,” aldus Willemijn.

Hebben jullie nu nog ergens hulp bij nodig?

“Rotterdammers mogen hun geluiden blijven insturen via onze website. Deze input kunnen we blijven gebruiken,” zegt Willemijn. Niels: “En als er nog podia zijn die mee willen doen aan de opnames van onze video, horen we dat ook graag!”

Soundtrack010 is live. Bekijk de video hieronder ga voor meer informatie naar www.rotterdammakeithappen.nl 

Meer...

Bekijk ook deze initiatieven

Bekijk alle initiatieven →

Find me when it's over!

Deze zin beschrijft het gevoel dat er heerste bij Rotterdamse musea de afgelopen maanden. Samen met Scapino Ballet Rotterdam en acht Rotterdamse musea maakte Trenchcoat Film belangeloos deze short film om beeld te creëren bij het gevoel.

Online opera: Home Sweet Home

De openingsvoorstelling van Operadagen Rotterdam wordt nu uitgevoerd als 6-delige video opera.

Cultuur biedt steun

Rotterdamse creatieven en instellingen bieden cultureel vermaak in tijden van crisis. Andersom hebben ze ook onze steun nodig.

Tekst door: Anne Klapmuts

Foto credits:

Eric Fecken
Soundtrack010
Iris van den Broek