Ondernemerspitch voor een sterker Rotterdam - Rotterdam Zet Door

Browserupdate aangeraden

Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik een van de onderstaande browsers om de website optimaal te gebruiken

Google Chrome Mozilla Firefox Microsoft Edge
3 juli 2020

Ondernemerspitch voor een sterker Rotterdam

Doe mee met de Rotterdamse Ondernemerspitch, een initiatief van Rabobank Rotterdam en Rotterdam Partners.

Heb jij een innovatief idee dat bijdraagt aan een sterker Rotterdam? Doe dan mee met de Rotterdamse Ondernemerspitch, een initiatief van Rabobank Rotterdam en Rotterdam Partners in samenwerking met gemeente Rotterdam, VNO-NCW, MKB-Rotterdam, Ondernemersontbijt Rotterdam en het Algemeen Dagblad. Iedereen kan meedoen: van Startup, MKB tot grote bedrijven en creatieve ideeën voor detailhandel, retail, horeca, mobiliteit, kantorensector etc. Het doel is om Rotterdamse ondernemers met een goed idee én de stad verder te helpen. Rayondirecteur Rabobank Rotterdam, Willem Groenendijk, initiatiefnemer en organisator van de pitch, vertelt er meer over.

 

Waarom nu een Ondernemerspitch terwijl veel ondernemers met moeite het hoofd boven water houden?

“Ik zou bijna zeggen: Juist nu. Ik noem dit een tijd van reflactie; een samentrekking van zelfreflectie en actie. We horen van heel veel ondernemers dat ze de afgelopen rustige maanden zijn toegekomen aan zelfreflectie. Ze hadden tijd om na te denken, om te kijken naar de kwetsbaarheid van hun business model en om zich te herpakken en met nieuwe business te komen. Dat leidt nu al tot mooie initiatieven in de stad.”

Hoe kwamen jullie op het idee voor de Ondernemerspitch?

“We hebben het voorbeeld overgenomen van Rabobank Amsterdam. Daar zijn 128 ideeën ingestuurd. Nee, we zitten er helemaal niet mee dat Amsterdam eerst was. Samenwerken past bij ons. Wij zijn een coörperatieve bank met een missie: Growing a better world together. We helpen ondernemers met initiatieven verder via ons netwerk, met onze kennis en soms met geld. In deze tijd is je mindset alles bepalend. Laten we ons lam slaan, of herpakken we ons in de sfeer van Never waste a good crisis.”

Jullie kiezen duidelijk voor Never waste a good crisis.

“Optimisme hebben we nodig om een volgende stap te maken. Realisme in dit Coronatijdperk is, dat er in het najaar een tweede golf van het virus kan komen, dat er ontslagen gaan vallen en dat de werkloosheid zal toenemen. Dus juist nu moeten we kijken naar de kansen en ideeën die er liggen in de stad. Dan benutten we deze tijd als opmaat naar een nieuwe economie, hopelijk zelfs als transitie naar een nieuwe wereld.”

Jullie oproep is te komen met plannen die innovatief zijn, circulair en/of duurzaam en bijdragen aan het herstel van de stad.

“Bij duurzaamheid denken mensen vaak aan de klimaatdoelstellingen, maar de pitch is zo breed mogelijk. Want duurzaamheid is ook sociaal-maatschappelijk. Bijvoorbeeld: Waarom zouden we niet aan alle ondernemers vragen in hun MVO een meerjarenplan Duurzaamheid op te nemen? En dan niet alleen laten zien dat je zonnepanelen op je dak legt en verantwoord produceert, maar ook wat je doet voor de gezondheid van je medewerkers en hoe je omgaat met armoedebestrijding.”

Kun je een voorbeeld geven van duurzaam ondernemen in Coronatijd?

“Boeren voor Buren is er zo één. In het kader van kortere voedselketens kijken we waar voedseloverschotten zitten en hoe we die naar de stad kunnen krijgen. Zo hebben we samen met Zero Foodwaste Rotterdam een overschot van 15.000 kilo aardappelen van een teler naar de stad gebracht. Rotterdammers konden voor €4,50 een tas vol scheppen en een deel ging naar Voedselbanken. De winst steekt Zero Foodwaste Rotterdam weer in nieuwe projecten. Soms hebben initiatieven alleen maar even een duwtje nodig.”

Ik hoop dat we aan ons succes ten onder gaan.
Willem Groenendijk, Rayondirecteur Rabobank Rotterdam

 

De inzending voor de Ondernemerspitch sluit op 15 juli. Op 20 juli mogen acht uitverkorenen hun idee pitchen.

“Als er duizend plannen worden ingezonden, wordt dat hard werken, maar ik kijk er naar uit. Ik hoop dat we aan ons eigen succes ten onder gaan. Al lezend doen we een voorselectie en uiteindelijk kiezen we er de beste acht uit. De juryleden kiezen de drie winnaars aan de hand van hun plan en de pitch. Die helpen wij vervolgens verder met het uitwerken van hun propositie. Niet met geld, maar via het gigantische netwerk van alle deelnemende organisaties en publiciteit.”

Wat gebeurt er met de vijf pitchers die niet winnen en met alle andere ingezonden ideeën?

“Als je bij de top acht hoort, ben je wat mij betreft al winnaar. Maar ja, als je niet bij de top drie hoort of niet bent gekozen ben je natuurlijk teleurgesteld. Ook dan geldt voor iedereen: Laat je je lam slaan of herpak je je om bij te dragen aan een slimme, groene en gezonde regio Rotterdam. Als het aan mij ligt continueren we de Ondernemerspitch en halen we elk jaar stadsbreed ideeën op die de stad sterker maken.”

De Ondernemerspitch zal plaatsvinden in het Schielandshuis.

Dien jouw idee uiterlijk woensdag 15 juli 2020 in via ondernemerspitch@rotterdampartners.nl. De acht meest innovatieve ondernemers mogen hun inzending op maandag 20 juli 2020 pitchen voor een panel met daarin: wethouder Barbara Kathmann (Wijken en Kleine Kernen), Desiree Verdaasdonk (Directeur Rabobank Rotterdam), Pieter van Klaveren (MKB Rotterdam) Mai Elmar (VNO-NCW Rotterdam regio Rijnmond), Wilbert Lek (Rotterdam Partners) en Paul van den Bosch (Hoofdredactie AD). Moderator is Peter Schuiten (Ondernemersontbijt Rotterdam). Meer informatie: www.ondernemen010.nl/ondernemerspitch.

Tekst: Esther Wienese

Meer...

Bekijk ook deze initiatieven

Bekijk alle initiatieven →

Rotterdamse Initiatieven Maken Mondkapjes

Koop een uniek en persoonlijk mondkapje en steun een goed doel.

Safety First! Ook in Singapore.

Bedreigingen bieden ook kansen

Zet je moeder in het zonnetje op Moederdag!

De leukste ideeen om ook deze Moederdag bijzonder te laten zijn!