Start campagne 'ik ben een BLIJDORPERT' - Rotterdam Zet Door

Browserupdate aangeraden

Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik een van de onderstaande browsers om de website optimaal te gebruiken

Google Chrome Mozilla Firefox Microsoft Edge
22 juli 2020

Start campagne ‘ik ben een BLIJDORPERT’

Met de campagne 'Ik ben een Blijdorpert' roept de dierentuin iedereen op hen te steunen in deze moeilijke tijd.

´Ik ben een Blijdorpert´ is de slogan waar Diergaarde Blijdorp het zomerseizoen mee start. Want de Diergaarde is erg geliefd bij haar bezoekers, Vrienden en partners, maar heeft hen ook echt nodig om deze moeilijke tijd door te komen. Blijdorperts kunnen hun betrokkenheid tonen door een donatie te doen, maar ook door anderen aan te sporen om een Blijdorpert te worden: Neem ook een abonnement en steun onze dierentuin! Er is zelfs een uniek campagne t-shirt om je trots en steun letterlijk uit te dragen.

 

Diergaarde Blijdorp is een stichting zonder winstoogmerk. Alles wat in normale tijden verdiend wordt, wordt geïnvesteerd in het behoud van waardevolle natuur, zowel binnen de omgeving van de Diergaarde als in het wild. Nu kijkt Blijdorp echter aan tegen een recordverlies. “De sluiting, vanaf 16 maart, om de verspreiding van het Coronavirus te stoppen en de gefaseerde en beperkte heropening vanaf 20 mei hebben een groot gat geslagen in onze begroting”, zegt Blijdorp directeur Erik Zevenbergen, “We zetten alle zeilen bij, maar nu is het punt gekomen dat we het echt niet meer alleen aan kunnen. Daarom vragen we iedereen die de Diergaarde een warm hart toedraagt: Help mee, steun onze dierentuin en draag trots uit Ik ben een Blijdorpert!

We doen het samen

De afgelopen maanden was de Diergaarde eerst geheel gesloten en daarna beperkt geopend, terwijl de kosten van de zorg voor de unieke planten en dieren in de monumentale dierentuin gewoon doorgingen. Ondanks de heropening op 20 mei, verricht door burgemeester Aboutaleb, is de dierentuin nog lang niet terug in haar normale doen. Het aantal bezoekers bedraagt maximaal 40% van onze normale capaciteit. “Het was eerst van het grootste belang om een veilige en leuke dag uit te kunnen bieden, waarbij we de nieuwe protocollen goed moesten doorvoeren,” aldus Zevenbergen. “En dat doen we hier met opgestroopte mouwen en met z’n allen. Dus staan ook de mensen van kantoor met een geel hesje en portofoon af en aan in de tuin en zou het zo maar kunnen zijn dat uw toegangskaartje door mij persoonlijk werd gescand de afgelopen weken.” Samen de schouders eronder, dat kenmerkt de Blijdorpert en daar rekent de Diergaarde dan ook op.

Brede Steun

Diergaarde Blijdorp heeft natuurlijk een beroep mogen doen op de landelijke NOW regeling, kredietfaciliteiten verruimd, gesneden in alle niet essentiële kosten en leveranciers gevraagd om betalingen uit te mogen stellen. Daarnaast kan de Diergaarde gelukkig ook rekenen op de steun van de Vereniging Vrienden van Blijdorp, die een campagne startte om donaties voor specifieke projecten te werven. En veel abonnementhouders hebben in de sluitingsperiode afgezien van compensatie en gewoon hun abonnement door laten lopen. Zelf vroeg Blijdorp steun met de actie #Samensterk waarbij we een entreeticket voor de Diergaarde verdubbelden met een entreeticket voor de zorg en kwetsbare kinderen. Zevenbergen: “Alle steun die we al kregen van ons publiek, van onze omgeving, is hartverwarmend. Maar we hebben een heel groot gat te dichten, niet van tonnen, maar van miljoenen. Het kan dan ook niet anders of we moeten moeilijke keuzes maken. Dit heeft niet alleen betrekking op de projecten uit ons Masterplan, die met externe financiering konden worden gerealiseerd, maar zeker ook met de inrichting van onze organisatie. We moeten onze kosten meer mee kunnen laten veren met de opbrengsten.”

Masterplan 2030 ‘Natuurlijk in Blijdorp’

Vlak voor de start van de crisis, op 8 maart van dit jaar, kondigde Diergaarde Blijdorp nog ambitieuze plannen aan voor de periode tot 2030. Natuurbehoud staat daarin centraal. Zo ook de restauratie van de laatste zes van de 21 unieke rijksmonumenten. Een investering van 100 miljoen over een periode van 10 jaar is nodig om de ambities te realiseren. “Het Masterplan blijft onze leidraad naar de toekomst. Daar staan we nog volledig achter, maar het vergt wel creativiteit en veel steun van buitenaf om weer terug op het pad richting 2030 te komen. Diergaarde Blijdorp had een gezonde bedrijfsvoering en ik ga er vanuit dat we ook hier weer bovenop komen. We zijn een Rotterdamse ontmoetingsplaats en een groene oase in een wereldstad. Een plek waar menigeen leert houden van de natuur en waar vanuit belangrijke programma’s worden geïnitieerd en volbracht om unieke dieren en planten te behouden.”

Zie hier hoe jij kunt laten zien dat je je een Blijdorpert voelt: diergaardeblijdorp.nl/Blijdorpert

Meer...

Bekijk ook deze initiatieven

Bekijk alle initiatieven →

Kraampakket voor babydieren Plaswijckpark

Help Plaswijckpark en koop een kraampakket voor de babydieren!

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest in je huiskamer!

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest steekt Nederlanders een hart onder de riem met een concert van Beethoven 9: ‘Ode an die Freude’.

Vlogs highlights Maasvlakte 2

FutureLand is nog gesloten tot 1 juni, maar met de vlogs van voorlichter Maarten kun je toch de verschillende highlights van Maasvlakte 2 ontdekken.