We doen het samen
De afgelopen maanden was de Diergaarde eerst geheel gesloten en daarna beperkt geopend, terwijl de kosten van de zorg voor de unieke planten en dieren in de monumentale dierentuin gewoon doorgingen. Ondanks de heropening op 20 mei, verricht door burgemeester Aboutaleb, is de dierentuin nog lang niet terug in haar normale doen. Het aantal bezoekers bedraagt maximaal 40% van onze normale capaciteit. “Het was eerst van het grootste belang om een veilige en leuke dag uit te kunnen bieden, waarbij we de nieuwe protocollen goed moesten doorvoeren,” aldus Zevenbergen. “En dat doen we hier met opgestroopte mouwen en met z’n allen. Dus staan ook de mensen van kantoor met een geel hesje en portofoon af en aan in de tuin en zou het zo maar kunnen zijn dat uw toegangskaartje door mij persoonlijk werd gescand de afgelopen weken.” Samen de schouders eronder, dat kenmerkt de Blijdorpert en daar rekent de Diergaarde dan ook op.
Brede Steun
Diergaarde Blijdorp heeft natuurlijk een beroep mogen doen op de landelijke NOW regeling, kredietfaciliteiten verruimd, gesneden in alle niet essentiële kosten en leveranciers gevraagd om betalingen uit te mogen stellen. Daarnaast kan de Diergaarde gelukkig ook rekenen op de steun van de Vereniging Vrienden van Blijdorp, die een campagne startte om donaties voor specifieke projecten te werven. En veel abonnementhouders hebben in de sluitingsperiode afgezien van compensatie en gewoon hun abonnement door laten lopen. Zelf vroeg Blijdorp steun met de actie #Samensterk waarbij we een entreeticket voor de Diergaarde verdubbelden met een entreeticket voor de zorg en kwetsbare kinderen. Zevenbergen: “Alle steun die we al kregen van ons publiek, van onze omgeving, is hartverwarmend. Maar we hebben een heel groot gat te dichten, niet van tonnen, maar van miljoenen. Het kan dan ook niet anders of we moeten moeilijke keuzes maken. Dit heeft niet alleen betrekking op de projecten uit ons Masterplan, die met externe financiering konden worden gerealiseerd, maar zeker ook met de inrichting van onze organisatie. We moeten onze kosten meer mee kunnen laten veren met de opbrengsten.”